„Niektórym wydaje się, że stadiony piłkarskie to wyspy. Nie wiedzą, że są one raczej lustrami, w których odbija się obraz świata, do którego wszyscy należymy” – napisał urugwajski pisarz Eduardo Galeano. Te słowa mogłyby stanowić motto serii „Piękna gra”.


Futbol, jak to mówią w jego ojczyźnie Anglii, jest grą opinii. W Polsce, gdzie piłka nożna wciąż postrzegana jest nie jako ważne zjawisko społeczne, lecz w najlepszym razie rozrywka dla męskich szowinistów, najczęściej zaś jako zabawka w rękach półgłówków, oszustów czy po prostu bandytów, nie odbyła się dotychczas szersza dyskusja na temat znaczenia, jaką ma ona – lub może mieć - w kształtowaniu otaczającej nas rzeczywistości i ludzkich postaw wobec ważnych problemów nurtujących współczesny świat.


Jesteśmy przekonani, że futbol wykracza poza widowisko sportowe, że jest zjawiskiem daleko bardziej skomplikowanym, niż mogłoby się to z pozoru wydawać, i dlatego nie sposób traktować go jedynie jako kolejną rozrywkę dla mas. Za pomocą wydawanych w serii tytułów chcielibyśmy zainicjować dyskusję na temat tego, czym jest piłka nożna współcześnie, jaką pełni ona rolę w życiu społecznym, ekonomicznym, a nawet politycznym, do jakiego stopnia najpopularniejsza dyscyplina sportowa na świecie wpływa na jego kształt.


Naszą ambicją jest zaprezentowanie Czytelnikom pozycji istotnych, wykraczających częstokroć poza to, co dzieje się na sportowych arenach, stawiających ważne pytania o nasz świat i przedstawiających futbol z różnych perspektyw. Piłka nożna bowiem, jak każda dziedzina życia, która porywa wyobraźnię tłumów, ma także swą ciemną stronę. Mimo przekonania, ze może być ona skutecznym narzędziem społecznej przemiany i nośnikiem ważnych z perspektywy społeczeństwa wartości, nie zamierzamy przemilczać więc
zagrożeń, które towarzyszą tej dyscyplinie, od kiedy zawładnęła umysłami milionów ludzi.


Polski rynek wydawniczy cierpi na deficyt dobrych książek poświęconych futbolowi. Te zaś, które są publikowane, często rażą redaktorskim niedopracowaniem i fatalnym przekładem. Serią „Piękna gra” pragniemy odmienić oblicze tego rynku i sprawić, by także w Polsce beautiful game zyskała należną jej oprawę.


Grzegorz Krzymianowski
Krzysztof Cieślik